Specializační studium pro koordinátory EVVO v MŠ 2010-2011

Pilotní projekt specializačního studia pro pražské koordinátory ekologické výchovy, vzdělání a osvěty (dále jen EVVO) v předškolním vzdělávání realizoval ZČ HB Botič na Toulcově dvoře v termínu září 2010 - září 2011. Obsah studia vychází ze „Standardu pro studium k výkonu specializovaných činností“ dle vyhlášky MŠMT č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků. Vzdělávací program byl akreditován MŠMT v rámci systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků pod č.j.: 21 686/2009-25-554.

Studium bylo realizováno prezenční formou a zahrnovalo 250 hodin přímé výuky. Podmínkou pro úspěšné zakončení studia bylo zpracování a obhajoba závěrečné práce. Další podmínkou bylo minimálně 75% účast na studiu. Všech 22 úspěšných absolventů studia obdrželo po složení závěrečné zkoušky osvědčení. V programu specializačního studia byla představena řada témat, která přiblížili špičkoví odborníci a zkušení pedagogové. Obsah studia byl uzpůsoben co možná nejvíce potřebám pedagogů MŠ.

Ohlasy pedagogů specializačního studia pro pražské předškolní pedagogy 2010/2011:

Školení pro Koordinátory EVVO na Toulcově dvoře mnohonásobně předčilo všechna má očekávání. Být koordinátorem ekologické výchovy neznamená pouze vědět, kam patří ten který odpad. Být dobrým koordinátorem, znamená být především člověkem, který si je jistý sám sebou. Svými myšlenkami, postoji, názory, životním stylem i zájmy, profesionálním vystupováním, jednáním s dospělými, dětmi i úřady. Toho všeho se týkají naše víkendové bloky. Jednotliví přednášející se střídají a každý následující svým přístupem, přínosem, vystupováním, lidskostí, zkušenostmi i profesionalitou převyšuje předcházejícího.
Janeta Benešová, ředitelka MŠ Buková

V praxi jsem použila již několik nápadů, aktivit a zajímavých momentů. Každá z nás má jiné pracovní podmínky, přesto nás po celou dobu studia spojoval stejný cíl - co nejvíce začlenit jakýmkoliv způsobem environmentální výchovu do života své školky.
Lenka Wildová, zástupkyně ředitelky MŠ Markušova

Specializační studium EVVO, které je zdarma a investuji do něj pouze svůj čas, mi velmi usnadňuje přípravu ekologických aktivit u nás ve školce. Jednotlivé učební bloky vedou profesionální odborníci, autoři knih, zkušení lektoři, psychologové, pracovníci ekologických center, pedagogové...... kteří nám přicházejí pomoci, poradit, podpořit v naší důležité práci s dětmi. Všem nám jde o jedno, zakotvit v dětech vztah k přírodě. Na víkendy strávené v krásném a příjemném prostředí se moc těším, odnáším si spousty zážitků a kamarádských vztahů.
Irena Nüssli, MŠ Semínko

Při specializačním studiu poznávám osobně lidi, kteří se v ekologických organizacích pohybují už roky a mají za sebou kus mravenčí práce. Profesně postupně získávám výbavu komunikačních technik a strategií, jak hovořit o ekologické výchově s lidmi, kteří mají třeba jinak srovnané hodnoty, aniž bychom zraňovali, uráželi, ale hledali společná řešení. V praxi určitě použiji nebo zpracuji spoustu konkrétních nápadů na aktivity s dětmi. Jsem nadšená vlastně ze všeho, co nám zatím bylo prezentováno.
Eliška Leblová, MŠ Smolkova

Cíl studia:
Cílem specializačního studia je dostatečně připravit koordinátory EVVO v mateřských školách tak, aby byli způsobilí plnit svoji roli na profesionální úrovni.

Dílčí cíle zahrnují:
porozumět cílům, obsahu, rozsahu a pojetí EVVO,
rámcově se orientovat v základních dokumentech a organizacích (státních i nevládních) zabývajících se EVVO,
orientovat se v základní problematice ochrany životního prostředí, ochrany přírody a krajiny, aktuálním stavu životního prostředí v ČR i ve světě,
pochopit princip vyváženosti tří základních pilířů udržitelného rozvoje - ekonomického, sociálního a ekologického,
implementovat EV do ŠVP,
zvládnout vyučovací metody interdisciplinárního aktivního učení a jejich prostřednictvím tvořivě aplikovat EVVO do výuky,
inovovat výuku z hlediska regionálních zvláštností s důrazem na utváření citového vztahu dětí k domovu, aktuálních situací apod.,
být si vědom významu formativního účinku prostředí a osobního příkladu na utváření vztahu dětí k životnímu prostředí, projevovat ekologicky odpovědné postoje a návyky a umět argumentovat v jejich prospěch, sebereflektovat své jednání a výchovné působení v EVVO,
výše uvedenými způsoby rozvíjet kompetence v oblasti EVVO u svěřených dětí.

Studijní bloky proběhly v těchto termínech :
24. – 26. 9. 2010 SEV hl. m. Prahy Toulcův dvůr
15. – 17. 10. 2010 SEV hl. m. Prahy Toulcův dvůr
19. – 21. 11. 2010 SEV hl. m. Prahy Toulcův dvůr
14. – 16. 1. 2011 SEV hl. m. Prahy Toulcův dvůr
18. – 20. 2. 2011 SEV hl. m. Prahy Toulcův dvůr
18. – 20. 3. 2011 SEV hl. m. Prahy Toulcův dvůr
29. 4. – 1. 5. 2011 Lipka – školské zařízení pro environmentální vzdělávání, pracoviště Lipka, Rozmarýnek a Lesní škola Jezírko (Brno)
3. – 5. 6. 2011 SEV hl. m. Prahy Toulcův dvůr
29. 6. – 4. 7. 2011 Sluňákov – centrum ekologických aktivit města Olomouce
10.9. 2011 Závěrečné zkoušky, SEV hl. m. Prahy Toulcův dvůr
Aby studium zabralo co možná nejméně pracovních dnů, byly třídenní studijní bloky realizovány od pátku do neděle.

Další důležité informace:
Studium bylo určeno předškolním pedagogickým pracovníkům, kteří vykonávají pedagogickou práci ve škole či školském zařízení na území hl. m. Prahy a mají ukončeno pedagogické vzdělání (středoškolské či vysokoškolské).
Účastníkům studia byly hrazeny veškeré výdaje spojené se studiem.

Specializační studium pro koordinátory EVVO v MŠ 2010-2011