Když je smog, tak nespěchej
článek z 2. 2. 2017
A už je to tu zase. Smog nad Českou republikou, meteorologové nařídili regulaci na Ostravsku, hrozí i v Praze. Víte, že na následky znečištění ovzduší zahyne v Praze více lidí, než na následky dopravních nehod? A co s tím můžeme dělat?
Negativní důsledky znečištění ovzduší jsou jasně prokázané: při dlouhodobém působení vyvolávají pevné částice a benzo(a) pyren ve vzduchu dýchací a kardiovaskulární potíže, rakovinu plic, nádory jater a ledvin, alergie, ekzémy. Prach zvyšuje riziko respiračního úmrtí u dětí do jednoho roku, negativně ovlivňuje funkce plic, zhoršuje astma, kašel a bronchitidu. Děti ze znečištěných oblastí stonají až pětkrát více se záněte středního ucha nebo s onemocněním dýchacích cest – během roku prokašlou o devět až šestnáct dní více.
Zatímco dříve byl smog způsobován emisemi z komínů elektráren, továren a domácností topících uhlím, nyní ho ve větších městech způsobuje především automobilová doprava - v Praze z 80%. Přitom je pražská MHD údajně jednou z nejdokonalejších na světě! Před několika dny byl v Praze vyhlášen stupeň regulace (asi dva podniky omezily výrobu), ale dle zpráv z médií se počet aut v centru Prahy nesnížil. Proč?
Možná je to tím, že žijeme v uspěchané době. Náš denní harmonogram je naplánován na minuty. Tak třeba rodiče dětí musí kromě běžných pracovních povinností ještě dát ráno děti do školy, po práci je vyzvednout a třeba je přesunout ještě na nějaký kroužek. Lidé bydlí často dosti daleko od své práce, děti dávají do skvělých škol, ale též dosti vzdálených. Na kroužky chodí opět zase někam úplně jinam. Přesun mezi těmito destinacemi bez automobilu je pro mnohé nepředstavitelný. K tomu, abychom přestali jezdit autem, je potřeba změna životního stylu celé rodiny. Třeba nechat děti do školy chodit samotné nebo je dát do školy méně vzdálené. Nebo toho prostě o něco méně stíhat. Jenže to nelze změnit ze dne za den, když je náhle regulace.
Situaci ani nenahrává systém fungování pražské hromadné dopravy. Něco jiného je, když bydlíte a pracujete na metru, ale když se dopravujete z místa odlehlého, jako je například Toulcův dvůr, ke kterému mimo špičku zajíždí autobus třikrát za hodinu, na místo podobně odlehlé, trvá Vám cesta 4x - 5x déle, než by trvala autem. A to si mnozí nejenže nemohou dovolit, ale také na to nemají nervy. Čekáte-li během jedné cesty třeba 3x 15 minut na příjezd autobusu, navíc ve smogu a mrazu, místo krátké jízdy vytopeným autem, musíte být skutečně zapálení ekologové, abyste do toho šli.
Systém regulace při smogové situaci by proto neměl spočívat pouze v omezení výroby v několika podnicích či zavedení MHD zdarma. I zaměstnavatelé by měli v těchto dnech tolerovat, když zaměstnanci přijdou pozdě a následně dříve odejdou. Jízda MHD je totiž mnohem pomalejší.
A tak když je smog, tak zpomalte. Jde totiž o zdraví nejen Vaše, ale i o zdraví těch, co musí dýchat to, co do ovzduší vypustíte. A nejde pouze o zdraví, jde i o život, o život nás všech.
Zdroj a inspirace:
Informace o kvalitě ovzduší ČR http://portal.chmi.cz/files/portal/docs/uoco/web_generator/actual_hour_data_CZ.html
Cenou ověnčený web Dýchám pro Ostravu http://zdravaova.cz/