Nabídka

Konzultace a semináře na míru

Chcete obohatit environmentální vzdělávání ve vaší škole a nevíte, kudy do toho? Nabízíme pomoc v podobě seminářů či konzultací zaměřených na rozvoj a zkvalitnění environmentálního vzdělávání (EVVO) pro kolektiv učitelů či vychovatelů školních družin. V případě seminářů máte možnost si vybrat z již připravených tématických školení pro začátečníky i pokročilé ekovzdělavatele. Konzultace vám mohou pomoci posunout již nastartované aktivity v oblasti ekovýchovy, se kterými si nevíte rady. Níže najdete podrobnější popis. Dle vašich potřeb nastavíme délku, typ aktivity i místo konání. Nabídka je určena pro minimálně jednoho pedagoga, ale nejraději podporujeme týmovou spolupráci v oblasti EVVO proškolením celého kolektivu.

 

Semináře i konzultace lze hradit ze šablon OP JAK pro další vzdělávání pedagogických i nepedagogických pracovníků.

 

SEMINÁŘE:

Na základě vaší poptávky domluvíme zaměření a délku semináře. Rádi přijedeme za vámi přímo do školy, ale je možné seminář realizovat i u nás na Toulcově dvoře. Většina seminářů zahrnuje praktickou část s ukázkami dobré praxe, která zpravidla probíhá venku.

 

TÉMATA SEMINÁŘŮ:

  • Badatelsky orientovaná výuka (BOV)
  • Model E-U-R v environmentální výchově
  • Přírodní školní zahrady a jejich využití ve výuce
  • Učení hrou a prožitkem J. Cornella - model plynulého učení
  • Učíme v terénu podle motivačních principů D. Sobela
  • Moving Field Guide - pohybové prvky v terénní výuce

KONZULTACE:

Na základě vaší poptávky telefonicky domluvíme konkrétní zaměření a průběh konzultace. Rádi přijedeme za vámi a v případě potřeby poskytneme proškolení celého týmu v oblasti řešené problematiky. Výstupem konzultace by měla být konkrétní aktivita, učební celek nebo plán řešení problému v závislosti na tom, jakou oblast EVVO budeme společně posouvat.

 

 TÉMATICKÉ OBLASTI JSOU STEJNÉ JAKO U SEMINÁŘŮ + NAVÍC:

  • Tradice a zvyky v kontextu environmentální výchovy
  • Environmentálně odpovědný provoz škol
  • Odpadová tématika ve výuce

Délka konzultace min. 1 hodina. Vybrané oblasti je možné konzultovat i on-line.

 

Více informací k jednotlivým tématům a oblastem níže. 

 

Ceník:

Konzultace: 1000 Kč / 60 min 

Semináře:  4 hodinový seminář ... 6000 Kč; 2-3 hodinový seminář ... 5000 Kč

Cestovné lektora na konzultaci či seminář z Toulcova dvora do vaší školy: Cestujeme hromadnou dopravou, náklady na jízdné připočítáme na fakturu spolu s částkou 500 Kč / 60 min trvání cesty. Do škol, které jsou od Toulcova dvora vzdálené do 1 hodiny cesty (tam i zpátky), cestovné neúčtujeme.

 

V případě zájmu kontaktujte naši koordinátorku vzdělávacích akcí kdykoliv v průběhu školního roku. Upozorňujeme, že dopolední hodiny máme často předem zabrané výukou pro školy, upřednostňujeme proto včasnou domluvu termínu nebo realizaci v odpoledních hodinách. Těšíme se na spolupráci!

 

 

TÉMATické oblasti SEMINÁŘŮ a konzultací:

Badatelsky orientovaná výuka

BOV – je čtyřfázový model učení vhodný pro MŠ a 1 i 2 stupeň ZŠ. Jejím základem je řešení problému, při kterém je samo dítě aktivním hybatelem. Na rozdíl od běžného pozorování a zkoumání metoda spočívá v uplatňování vědeckých postupů ve výuce, což může znít v případě předškolních dětí složitě, ale odměnou je rozvoj velmi široké škály kompetencí od pracovních po komunikační. Přestože těžiště využití BOV leží až na stupních základní školy, metodu lze snadno upravit i pro mladší děti. Metoda se hodí k objevování přírodních zákonitostí a procesů, zároveň však prokazatelně prohlubuje vztah ke zkoumaným objektům. Kromě nezbytné teorie představíme jednoduché pomůcky vhodné pro badatelství v terénu. Na závěr zkusíme sestavit badatelské náměty přímo pro prostředí vaší školy.

 

model E-u-r v environmentální výchově

E-U-R je třífázový model učení vhodný jak pro děti v mateřských školách, tak pro žáky základních a středních škol. První fáze (Evokace) spočívá v aktivizaci dítěte. Osvědčenými metodami osvěžuje jeho dosavadní znalosti, zkušenosti či představy spojené s tématem učení pro danou výukovou hodinu nebo řízenou činnost. Ve druhé fázi (Uvědomění) se dítě setkává s novými informacemi a podněty a začleňuje je mezi vstupní znalosti. Třetí fáze (Reflexe) je velmi důležitá pro celý proces učení. Dítě se ohlíží za první a druhou fází a s pomocí vyzkoušených reflektivních aktivit si v hlavě skládá nový obohacený obraz tématu či problému. Pro praktickou ukázku modelu jsme vybrali  včelí téma.
 

přírodní zahrady a jejich využití ve výuce

Jak upravit školní zahradu, aby poskytovala co nejvíce příležitostí k plnění cílů environmentální výchovy? Na tuto a další otázky budeme v průběhu semináře hledat odpověď. Na úvod budou účastníci krátce seznámeni se specifiky přírodních zahrad. Následně budou představeny environmentální aktivity, které lze s dětmi na školní zahradě dělat. V závěrečné části semináře si účastníci sami vyzkouší přípravu aktivit, které naplňují vybrané cíle environmentální výchovy s využitím námi představených prvků nebo vlastních námětů z prostředí zahrady své domovské instituce.

 

Učení hrou a prožitkem J. Cornella

Plynulé učení Josefa Cornella (flow learning) představuje čtyřfázový model. Jednotlivé fáze pracují s energií skupiny, plynule na sebe navazují a nenásilně tak prohlubují prožitky v přírodě. Začíná akčním naladěním skupiny na téma, jehož cílem je probudit nadšení. V další fázi pracuje se zklidněním, kdy je pozornost zaměřena na detail za použití smyslového vnímání. Následuje autentický přímý prožitek v přírodě. V poslední fázi děti prostřednictvím sdílení zasazují svůj prožitek do širšího kontextu a reflektují jej.  Plynulé učení dokáže skrze čím dál soustředěnější činnosti a hlubší prožitky dovést k novému vnímání a pochopení přírody naplněnému radostí. Metoda je vhodná pro věkové skupiny od nejmenších až po druhý stupeň základních škol.

 

Učíme v terénu podle motivačních principů D. Sobela 

Pro současné „interiérové“ děti je čím dál obtížnější udržovat pouto s přírodou. Jak toto pouto posilovat, aby to bylo nejen zábavné, ale také to naplňovalo vzdělávací cíle? Jednou z možných odpovědí jsou motivační principy D. Sobela pro plánování venkovní výuky. Principy vycházejí z dětské hravé přirozenosti a opírají se o místně zakotvené učení. V úvodu semináře nás čeká teoretické seznámení s motivačními principy. Rozebereme také výhody a úskalí učení venku. Praktická část semináře bude probíhat venku, kde proběhne ukázka aktivit inspirovaných Sobelovými principy včetně představení jednoduchých pomůcek. Na závěr zkusíme společně sestavit vlastní aktivity tak, aby co nejlépe naplňovaly vzdělávací plány.

 

Moving Field Guide - pohybové prvky ve výuce

Metoda pochází ze severoamerického prostředí a je založená na zpracování podnětů z přírodního prostředí skrze tanec a pohyb. Autorkou metody je choreografka Cassie Medock. V rámci EVVO má metoda široké uplatnění od prostého předání informací o přírodních dějích a zákonitostech po emoční zpracování prožitků v přírodě. Informace uložené „do těla“ jsou snadno zapamatovatelné především pro děti, které se pohybem učí snáze než jinými způsoby předávání informací. Důležitý aspekt metody je zpracování reálných nikoli zprostředkovaných podnětů ze skutečného prostředí (na principu místně zakotveného učení). Tanec také zjednodušuje práci s emocemi. Po vstřebání nezbytné teorie se můžete těšit na praktickou ukázku a zpracování vlastních námětů k rozpohybování vaší venkovní výuky.

 

KONZULTACE:

Tradice a zvyky v kontextu environmentální výchovy

Environmentálně odpovědný provoz škol

Odpadová tématika ve výuce

 

 

Newsletter