Cookies

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

V pořádku Více informací

Živá řeka

Pro školy:
Základní škola
Věková kategorie:
5. třída, 6. třída, 7. třída, 8. třída, 9. třída
Cena:
170 Kč
Délka:
150 min
Období:
Duben, Květen, Červen, Září, Říjen
Štítky:
Živá příroda v biotopech
Důležité:
  • Děti přímo vstupují do vodního toku, nutné jsou vysoké holínky nebo za pěkného počasí boty do vody na přezutí.
  • Program probíhá celý venku za každého počasí
  • V sezoně komárů zvažte ochranu repelentem.

Anotace:

Když se díváme do vodního proudu, zpravidla vypadá až na vodní rostliny opuštěně. O to větší překvapení je odhalit, kolik drobného života se v něm skrývá. Společně prozkoumáme přírodě blízký úsek potoka Botiče a pokusíme se vcítit do údělu obyvatel vodního toku, jejich potřeb i strastí. Formou her zjistíme, jaký vliv může mít činnost člověka na jejich výskyt. Prozkoumáme prostředí toku všemi smysly a poté se zanoříme přímo do vody, kde si šetrně některé vodní obyvatele odlovíme, abychom si je prohlédli. Na závěr se budeme zamýšlet nad tím, jak bychom mohli podpořit rozmanitost vodního života (nejen) ve městě. 

 

Poznámky:

  • Venkovní program - Probíhá v období září, říjen a duben - červen za každého počasí.
  • Žáci vstupují přímo do vody, proto potřebují podle venkovní teploty holínky nebo boty do vody (kvůli poranění o ostré předměty na dně).
  • Je také potřeba, aby děti měly náhradní oblečení a ponožky. Je vhodné vzít si oblečení do terénu a pevné boty.
  • Koncem května a v červnu doporučujeme přibalit repelent a léky na sennou rýmu.

Cíle:

  • Rozvoj vnímavosti vůči prostředí a rozmanitosti obyvatel (přírodě blízkého) ekosystému vodního toku.
  • Rozvoj dovedností pro zkoumání živé přírody v ekosystému vodního toku.
  • Porozumění vztahu mezi biodiverzitou a kvalitou prostředí vodního toku.

Návaznost na RVP na úrovni OVU:

RVP ZV – 1. stupeň

CJS: Oceňuje rozmanitost přírody a způsobů jejího poznávání na základě reflexe společně prožité výukové zkušenosti.

CJS: Zhodnotí vliv podmínek prostředí na životní funkce a projevy vybraných organismů (v tomto případě vodních živočichů)

CAS: Zhodnotí zamýšlené i nezamýšlené důsledky lidského jednání, které souvisejí s narušováním životního prostředí a klimatickými jevy vminulosti.

KOB: Chová se citlivě k živým jedincům i k přírodě a svému okolí jako celku.

 

RVP ZV – 2. stupeň

CAP: Reflektuje svůj vztah k přírodě na základě aktivit podporujících environmentální senzitivitu, ocenění rozmanitosti a chápání evoluční příbuznosti lidí a ostatních organismů.

PTU: Vyhledá příklady, kdy lidské zásahy do prostředí přinesly původně nepředvídané důsledky, a vysvětlí, jak je možné se z daných příkladů do budoucna poučit.

CAP: Určí vybrané druhy a zdůvodní jejich zařazení do taxonomických skupin na základě typických znaků a popíše evoluci skupin organismů s použitím vhodných vyobrazení vývoje.

KOB: Projevuje ohleduplný, citlivý a podporující přístup k živým jedincům, přírodě a světu jako celku.

 

Program realizuje organizace Botič o.p.s.