Bádání v mokřadu
- Děti se mohou zmáčet, je vhodné vzít s sebou náhradní oblečení.
- Je vhodné vzít si oblečení do terénu a pevné boty.
- Program probíhá z velké části venku za každého počasí.
- V sezoně komárů zvažte ochranu repelentem.
Anotace:
Čeká nás dobrodružný průzkum prostředí mokřadu podle zásad badatelsky orientované výuky. Účastníci se seznámí se zásadami vědecké práce a zkusí ve vědeckých týmech sami navrhnout výzkumné otázky i způsob, jak na ně najít odpověď. Výsledky svého bádání budou sdílet s ostatními. Předmětem zkoumání bude především rozmanitost života v mokřadu a přírodní podmínky, které ji podmiňují. Na základě výsledků budeme společně přemýšlet, proč a pro koho jsou mokřady důležité.
Poznámky: Realizace programu v měsících červen a září závisí na stavu vody.
Cíle:
● Rozvoj dovedností pro zkoumání živé přírody v mokřadním ekosystému.
● Posílení positivního vztahu k vodním bezobratlým živočichům a prostředí mokřadu.
● Porozumění významu mokřadů pro přírodu a člověka.
Návaznost na RVP na úrovni OVU:
RVP ZV – 1. stupeň
CJS : Oceňuje rozmanitost přírody a způsobů jejího poznávání na základě reflexe společně prožité výukové zkušenosti.
CJS: Porovná jednotlivé organismy z hlediska jejich podobných a odlišných znaků a vzájemné příbuznosti.
KOB: Chová se citlivě k živým jedincům i k přírodě a svému okolí jako celku.
KRP: Vychází při rozhodování a řešení problémů z objektivních dat a informací.
RVP ZV – 2. stupeň
CAP : Zhodnotí význam přírody pro život člověka na základě vědeckých důkazů a s využitím konkrétních příkladů. Reflektuje svůj vztah k přírodě na základě aktivit podporujících environmentální senzitivitu, ocenění rozmanitosti.
CAP: Určí vybrané druhy a zdůvodní jejich zařazení do taxonomických skupin na základě typických znaků.
CAP: Navrhne a provede pozorování, demonstrace a pokusy včetně záznamu, zpracování a prezentace jejich výsledků.
KOB: Projevuje ohleduplný, citlivý a podporující přístup k živým jedincům, přírodě a světu jako celku.
Program realizuje organizace Botič o.p.s.